fredag 14 februari 2020

Ekonomisk beredskap

Idag är det fredag, och under förmiddagen har en av storbankerna haft driftstörningar. Det mesta låg nere, inklusive möjligheten att använda bankens kort. Det är ofrånkomligt att det händer ibland, och det brukar komma igång igen ganska snart. Men i ett av världens mer kontantfria/kontantlösa länder vållar det en del bekymmer. Speciellt som avbrottet nu var lite längre.

Att bankens kunder blev irriterade och att det kan skapa problem är lätt att förstå, men när man tittar på kommentarerna på bankens Facebook-sida verkar det faktiskt riktigt illa. Folk kunde inte tanka, inte köpa mat, inte åka till jobbet, inte ta hunden till veterinären,  inte döpa sitt barn, inte köpa presenter, inte göra viktiga läkarundersökningar, och så fortsatte det. Kontanter är snart ett minne blott, och det var ett fåtal som tycktes lösa problemet med sedlar och mynt. De som kunde hantera situationen på andra sätt kanske inte skrev av sig på Facebook, men känslan var att påtagligt många bara har ett enda kort, inga kontanter och därmed ingen beredskap.

Vi börjar ju bli ganska många som strävar efter ekonomisk frihet. Vi sparar och planerar och brukar nog ha ganska bra koll på ekonomin på lång sikt. Vi förebereder oss på att klara oss länge med små inkomster. Men hur ser beredskapen ut på väldigt kort sikt, och när det gäller det som vi själva inte kan påverka? När vi inte kommer åt pengarna vi har på kontot när vi behöver dom?


Några gratiskort


Jag är själv kund i en storbank. Jag får lönen dit, och har bolån och en del annat där. Praktiskt. För sparande använder jag främst nisch-banker. Både för sparkonton och placeringar. Utöver det så har jag ett antal kort från olika utgivare, med den enda gemensamma nämnaren att dom är gratis.

När jag är ute och reser så har jag alltid (minst) två olika kort med mig, då det skulle vara väldigt tråkigt att bli stående långt, långt hemifrån utan pengar. Jag brukar också gilla att ha en mindre del av reskassan i kontanter, bara för säkerhets skull.

Dagens händelse blev lite av en liten tankställare för mig. Prepping är populärt nu, och jag läser ibland en del om detta. Tänker ofta att det nog vore klokt att ha lite kontanter i beredskap på något bra ställe, om något skulle hända. Men då har jag nog tänkt på något större än att min bank plötsligt skull sluta fungera. Och jag har varit lite trög i att gå från tanke till handling...

Efter den här dagen blir slutsatsen för mig blir att det nog är klokt att göra precis som på utlandsresan. Ha kassan uppdelad på två konton (i olika banker) med två olika kort. Och att se till att ha lite kontanter undanlagda. (Kontanterna ska hämtas ut så fort det här inlägget är färdigskrivet, så det äntligen blir av).

Att ha ett extra kort med sig, även till vardags, är inte särskilt jobbig, och det är ett ganska enkelt sätt att försäkra sig mot att bli stående med tom tank vid ett mack mitt i skogen. Dessutom behöver det inte kosta någonting alls, om man väljer ett gratiskort. Och skulle det sedan bli strömavbrott i en vecka kommer man vara glad åt kontanterna man gömt undan.

Har du någon plan om din bank slutar fungera?


2 kommentarer:

  1. Jag har flera olika kreditkort och det händer ju faktiskt då och då att ett kort inte fungerar. När det gäller kontanter är det värre. Men jag ska försöka ha i alla fall några hundralappar hemma. Annars är det väl mest för att köpa mat jag behöver tillgång till fungerande kort eller kontanter och jag brukar försöka ha matvaror hemma så vi klarar oss åtminstone några dagar om jag skulle bli sjuk och inte kan ge mig ut och handla.
    Mvh I-US

    SvaraRadera
  2. Jag är numera "preppad" med kontanter. Sen är frågan hur mycket man egentligen behöver, men lite är nog en bra start.

    Klokt att ladda med mat för några extra dagar. Kontanter och flera kort hjälper ju inte långt om man inte kan ta sig till affären!

    SvaraRadera